Pozor na změny v SMS marketingu

Autor: Karel Holub

ÚOOÚ (Úřad pro ochranu osobních údajů) vydal na svých stránkách aktualizaci pro často kladené dotazy k zákonu č. 480/2004 Sb., které se týkají obchodních sdělení formou SMS/MMS.

Co si musíte pohlídat?

Pro marketingová sdělení rozesílaná přes SMS platí stejná pravidla pro e-maily. Přímo tak můžete SMS/MMS posílat pouze vašim zákazníkům a to s nabídkou podobných produktů nebo služeb, které v minulosti zakoupili. Případně musíte od potenciálního zákazníka získat prokazatelný souhlas se zasíláním a to samozřejmě v souladu s GDPR.

SMS marketing

Nově je tak nutné označovat i SMS/MMS jako obchodní sdělení a dodržovat podmínky stanovené v § 7 odst. 4 písm. a) až c) zákona č. 480/2004 Sb. Obchodní sdělení v případě textové zprávy musí podle ÚOOÚ obsahovat alespoň označení zkratkou „OS“, nebo uvození „OS:“.

„Obchodní sdělení musí dále obsahovat uvedení názvu toho, jehož jménem se komunikace uskutečňuje. Pro účely textové SMS/MMS zprávy je nutno uvést obchodní název. Označení odesílatele může být například i součástí alfanumerického kódu, ze kterého je zpráva odesílána,“ uvádí na svých stránkách ÚOOÚ.

Zatím není úplně jasné, jestli bude ÚOOÚ vyžadovat v SMS uvedení kompletního názvu firmy, nebo bude stačit uvedení zkráceného názvu. Je možné předpokládat, že bude vyžadováno uvedení celého názvu firmy. Zcela jistě bude vyžadováno, aby adresát mohl přímo z SMS poznat, kdo a proč SMS posílá. Nebude tak stačit, aby zpráva obsahovala jen odkaz na webové stránky firmy, která zasílá obchodní sdělení, nebo která si rozesílku objednala u třetí strany. Pokud za vás rozesílku realizuje třetí strana, bude nutné ve zprávě uvést oba názvy.

Odhlášení z dalších rozesílek (opt out)

Adresát obchodních sdělení musí mít možnost odhlásit se z dalšího rozesílání. Odhlášení musí být možné přímo z doručené SMS zprávy. Podle ÚOOÚ tak nově musí SMS obsahovat například telefonní číslo, na které lze zaslat zprávu s odmítnutím, nebo kam je možné zdarma zavolat a z dalších rozesílek se odhlásit. Rozhodně tak nebude nadále stačit uvést internetový odkaz. Toto rozhodnutí je zásadní hlavně u zpráv odesílaných z alfanumerického kodu (např. InfoSMS). Na tyto zprávy není možné jednoduše odpovědět a odhlásit se tak a bude potřeba využít právě možností jako je uvedení telefonního čísla, kam může adresát zdarma zavolat a odhlásit se.

Nenechte se odradit

Na první pohled se může zdát, že SMS marketing je příliš komplikovaný. Nenechte se ale odradit. SMS marketing je stále velmi efektivní nástroj s dobrým konverzním poměrem. Když využijete správné nástroje, nebu pro vás rozesílka marketingové SMS kampaně žádný problém a přinese vám pozitivní obchodní výsledky. Naše platforma založená na technologiích Infobip umožňuje bez problémů tvořit SMS kampaně, které jsou v plném souladu s požadavky ÚOOÚ a které zároveň přinášejí vyšší tržby, lepší zákaznickou zkušenost a pomáhají budovat image značky.

A ještě více možností poskytuje omnikanálová komunikace s využitím messengerů (WhatsApp, Viber, Facebook). Ozvěte se nám a společně najdeme ideální způsob pro oslovení vaší cílové skupiny a dosažení konverzí, o kterých se vám ani nesnilo.

Posílejte lepší zprávy

Ozvěte se nám a můžete okamžitě začít posílat lepší zprávy a oslovit nové zákazníky